Underhåll

Om bostadens skötsel

De flesta ytskikt i lägenheterna är tåliga och lättskötta. För de flesta material finns också speciella föreskrifter som bör följas. Saknas skötselföreskrifter bör du kontakta fastighetsförvaltaren för att få råd.

Det bör även i lägenheten finnas manualer för användandet av spis, kyl/frys och eventuellt övriga hushållsmaskiner som är installerade av hyresvärden.

De flesta moderna material går att rengöra med ljummet vatten och lite milt rengöringsmedel. Rengöring med microfiberduk passar också de flesta material.

Diskmaskiner och tvättmaskiner

Vi får ofta in anmälningar om att diskmaskiner och tvättmaskiner orsakat vattenskador i lägenheter. Det är ett problem som orsakar väldigt mycket skada och kan bli dyrt, samtidigt som det kan medföra stora olägenheter för hyresgäster, men det är ett problem som ganska enkelt kan förhindras:

  1. Ha alltid avstängningskranen för vattnet avstängd när maskinerna inte används
  2. Kontrollera att det finns ett plastunderlägg under diskmaskinen. Vid en eventuell vattenläcka gör underläggen att vattnet rinner fram på golvet istället för att rinna under diskbänken och orsaka mer skada. Om du saknar sådant plastunderlägg, finns det att köpa i närmaste vitvarubutik.

TÄNK PÅ

att du själv är ansvarig för egen installerad tvätt- och diskmaskin.


Golv

Stoppa smutsen redan vid entrén! Ha därför alltid en ordentlig avtorkningsmatta innanför ytterdörren. Enligt brandmyndigheten får man inte ha mattor i trappor eftersom de kan sättas eld på eller hindra utrymning.

Ett bra sätt att skydda alla golv är att sätta möbeltassar av filt eller plast under benen på möblerna.

Om du ska flytta tunga möbler som du inte orkar bära bör du lägga en matta eller filt under möbeln och skjuta den försiktigt till sin nya plats.

Rengöring

Lackad parkett och plast: All synlig smuts avlägsnas med dammsugare. Vid behov kan man rengöra golvet med en hårt urvriden fuktig trasa och ett milt rengöringsmedel. Torka genast torrt.

Oljad parkett: Golvet ska skötas enligt särskilda instruktioner. Kontakta din förvaltare.

Linoleum: Dammsug eller sopa och vid behov tvätta med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Torka genast. Polish används sparsamt och bara när golvet börjar bli slitet.

Läs mer i golvbranschens egna skötselråd (PDF) Pdf, 448.5 kB.


Kök

Kyl och frys

Underhåll av kyl och frys åligger hyresgästen. I kylskåpet finns ett kondenshål som måste hållas rent för att undvika översvämning. Regelbunden avfrostning ger en jämn temperatur och spar ström. Dessutom håller varorna längre. Hacka eller bryt inte bort isen, låt den tina. Samla upp smältvattnet i ett kärl. Om det mot förmodan kommer på golvet är det av största vikt att du snabbt torkar. Kom ihåg att det även behöver göras rent bakom dessa maskiner då och då.

Fläkt och ventiler

Filterbyte i köksfläkten åligger hyresgästen. Om fläkt och ventiler hålls rena minskas nedsmutsningen av övriga ytor i köket. Fett i filter och spiskåpor ökar brandrisken.

Spis

Torka bort fettfläckar från spishäll och ugn så fort som möjligt så att fett inte bränns fast. Torka med en fuktad trasa. För ugnsrengöring finns effektiva rengöringsmedel att köpa. Använd inga verktyg eller medel som kan orsaka repor, till exempel stålull. Kom ihåg att även dra fram spisen och göra rent bakom och på sidorna.

Massiva bänkar av trä

Torka med lätt fuktad trasa. Regelbunden behandling med träolja förlänger livslängden på skivan. Tänk på att aldrig använda kniv direkt mot en träbänk, använd alltid skärbräda.

Hushållsmaskiner

Innan du på egen hand köper frysbox, disk-, tvätt- eller andra större hushållsmaskiner måste du tala med Hässelby Hems förvaltning. Det kan visa sig att fastighetens el- eller avloppssystem inte är dimensionerade för ytterligare installationer. Nya hushållsmaskiner kan även innebära vissa ombyggnader, vilket kanske inte är lämpligt.

Anlita alltid en behörig installatör.

TÄNK PÅ

att kontrollera under diskhon med jämna mellanrum så att det inte läcker vatten någonstans.


Måla och tapetsera

Lägenheten hyrs ut i befintligt skick och standard. Du som hyresgäst har ansvaret för att lägenheten vårdas väl och att eventuella skador anmäls.

Det är hyresgästens skyldighet att skador rapporteras omedelbart så att de inte förvärras.

Vi som hyresvärd är ansvariga för underhållet i fastigheten, även inne i lägenheten. Därför får du som hyresgäst inte renovera inne i lägenheten utan vårt godkännande. Renoverar du utan tillstånd är du återställningsskyldig. Måla och tapetsera får hyresgästen göra själv förutsatt att förvaltaren tillfrågats och att det sker på ett fackmannamässigt sätt.

Renovering sker när Hässelby Hem anser det nödvändigt. Detta görs utifrån en samlad bedömning av det totala underhållsbehovet (alla lägenheter, trapphus, tvättstuga, fasad med mera) i fastigheten. Vi följer Hyresnämndens praxis och prioriteringar.


Tak

Stickkontakterna till dina taklampor kanske inte passar lamputtagen. Om det är möjligt måste du då byta kontakten i din lampa. Byt inte kontakten i taket.

Rengöring

De flesta tak är svåra att rengöra. Det räcker oftast med dammtorkning med torr trasa.

TÄNK PÅ

att ett jämt smutsat tak oftast ser bättre ut än ett flammigt efter en misslyckad tvätt!


Väggar

Att sätta upp saker

Väggarna i din lägenhet kan vara av olika material. Det kan därför behövas olika hjälpmedel för att sätta upp t ex tavlor. I handeln finns olika typer av krokar som är speciellt anpassade till olika väggmaterial.

Undvik borrhål och väggfasta hyllor. Kom ihåg att eventuella skador och missfärgningar ska åtgärdas vid avflyttning.

OBS! Gör aldrig hål i våtutrymmen! Använd istället till exempel sugproppar.

Rengöring av målade och tapetserade ytor

Generellt bör väggar och tak inte torkas av då eventuell smuts har en förmåga att smetas ut. Vid undantagsfall kan dock målade väggar göras rena med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel.

Tapeter med plastskikt på ytan torkar man försiktigt med en fuktig trasa. Övriga typer av tapeter bör enbart dammtorkas.

Plastdetaljer

Alla plastdetaljer kan rengöras med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel.

Jordfelsbrytare

Om det finns en jordfelsbrytare i din lägenhet bör den kontrolleras regelbundet. Jordfelsbrytaren sitter i anslutning till lägenhetens elcentral och den ska lösa ut om det uppstår något fel i elsystemet eller i någon inkopplad apparat eller armatur.

Det rekommenderas att ni testar jordfelsbrytaren en gång var 6:e månad genom att slå ifrån brytaren och därigenom se att huvudströmmen stängs av. Om jordfelsbrytaren löser ut upprepade gånger bör ni kontakta felanmälan snarast.

Rumsgivare/Värmesensorer

På väggen i din lägenhet sitter en liten vit sensor, så kallad rumsgivare. Den känner av temperaturen i lägenheten och justerar uppvärmningen så att den håller sig på en bra nivå och inte slösar energi i onödan. Om värmen blir lägre än 21 grader så höjer systemet värmen automatiskt. Dessa sensorer får inte målas över och ska inte röras.


WC och bad

Rengöring och skötsel

En mjuk borste och ett milt rengöringsmedel är det bästa sättet att hålla porslin i wc och badrum snyggt.

Undvik att spola ner föremål i wc och tvättställ som kan orsaka stopp i avloppet. Spola inte heller ner kemikalier eller gammal medicin.

Golvbrunnen i badrummet under badkar eller i anslutning till dusch bör rensas ett flertal gånger per år från hår och annan smuts, detta utförs av hyresgästen.

TÄNK PÅ

att vattnet i vattenlåsen avdunstar. Be någon granne eller anhörig spola vatten i handfat, golvbrunnar, wc-stol och diskho om du är borta längre tid. Då slipper du dålig lukt i lägenheten. Det finns också olika "anti-dunst" medel på marknaden att använda.

logotyp

Dataskyddspolicy

Copyright 2022 Hässelby Hem AB
alla rättigheter reserverade

Till toppen