Bredband/TV/Telefoni

Din lägenhet är utrustad med ett öppet fibernät

Som hyresgäst hos Hässelby Hem har du ett öppet fibernät installerat i din lägenhet. Fibernätet ersätter det tidigare kabel-TV-nätet. Ett öppet fibernät innebär att du som hyresgäst kan välja mellan olika tjänsteleverantörer, för att köpa TV, bredband eller IP-telefoni.

Genom fibernätet får du tillgång till tjänsteportalen Zmarket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Enklast kan det beskrivas som en digital marknadsplats som erbjuder digitala kommunikationstjänster. Här kan du exempelvis välja bland marknadens bästa bredbandstjänster samt få erbjudanden och möjlighet att jämföra TV-leverantörer. Du kan också få gratis och neutral rådgivning om du är osäker på vad som passar just dig.

Så här köper du tjänster i fibernätet:

Via webbportalen Zmarket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. gör du din beställning. Du behöver ange din adress och ditt lägenhetsnummer, som du hittar på ditt hyreskontrakt och består av åtta siffror xxxx-xxxx.

Kollektiva TV-kanaler

Som hyresgäst kan du se ett antal TV-kanaler som ingår i ditt boende (kollektiv TV). Dessa sänds genom fibernätet och för att få tillgång behöver du en gratis TV-box från Telia. TV-boxen beställs enkelt via www.telia.se/aktivera. Länk till annan webbplats. Det går även bra att beställa via telefon 020-20 20 70. Vid beställningen behöver du din adress, lägenhetsnummer (xxxx-xxxx) och Bank-ID.

De kollektiva tv-kanalerna sänds även analogt genom kabel-tv-nätet, men under våren 2025 kommer den sändningen att upphöra.

Läs mer om vilka kanaler som ingår på telia.se/produkt/kollektiv-start Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Felanmälan fibernätet

Om du har problem med ditt internet, din tv eller telefoni ska du alltid vända dig direkt till den leverantör du köper din tjänst av, din tjänsteleverantör. Tjänsteleverantören gör en felsökning och åtgärdar felet om det är möjligt. Om felet ligger bortom tjänsteleverantörens kontroll, tex om fibernätet är skadat, skickar de anmälan vidare till rätt aktör via ett ärendesystem. Tillsammans ser vi på så sätt till att din tjänst börjar fungera igen.

Testa detta innan du felanmäler

Det finns ett antal saker som ofta är orsaken till problem och som därför är bra att kontrollera innan du gör en felanmälan hos tjänsteleverantören.

  1. Börja med att starta om all utrustning för att säkerställa att problemet inte beror på den. Starta om alla delar i anslutningen – från mediaomvandlaren på väggen, din router, samt din enhet där du använder tjänsten (dator/surfplatta för bredband, Boxen om det rör TV).
  2. Kontrollera att det inte är fel på några kablar. Har du möjlighet, prova att byta kabel mellan mediaomvandlaren och routern eller datorn. Om du ansluter till din router via wifi kan du testa att få igång tjänsten om du kopplar dig på en kabel direkt till mediaomvandlaren, för att utesluta problem med din router.
  3. Om du testat allt ovan och fortfarande inte har någon tjänst, kolla efter driftinformation hos din leverantör. Kanske är det en större driftstörning som påverkar din lägenhet.


Felanmälan kollektiv TV

Ring Telia kollektiv TV på tel. 020-20 20 70

Här är några foldrar med information som kan vara till hjälp:

Telia Start Pdf, 895.9 kB, öppnas i nytt fönster. (PDF)

Telia Start TV i flera rum Pdf, 895.9 kB, öppnas i nytt fönster. (PDF)

Kom igång med dina fibertjänster Pdf, 2.3 MB, öppnas i nytt fönster. (PDF)

För nyinflyttade - här hittar du allt om fibertjänster Pdf, 2.5 MB, öppnas i nytt fönster. (PDF)

Inkopplingsguide för ditt fibernät Pdf, 3 MB, öppnas i nytt fönster. (PDF)

Koppla in Telia TV-box Pdf, 144.5 kB, öppnas i nytt fönster. (PDF)

logotyp

Dataskyddspolicy

Copyright 2024 Hässelby Hem AB
alla rättigheter reserverade