2 juni 2026
Gunda är över hundra
103-åringen Gunda Thonberg har sett mer av livet än de flesta. De senaste 29 åren har hon bott i Hässelby Hem och det finns inga planer på någon flytt.

I Sverige finns det runt 3 000 personer som är över 100 år gamla, eller cirka 0,3 promille av befolkningen.
Hässelby Hems hyresgäst Gunda Thonberg har nyss fyllt 103 år. Det är gammalt nog för att ha genomlevt ett världskrig och att ha sett luftskeppet Hindenburg landa på Kastrup när hon var på besök hos släktingar i Köpenhamn. Själv kallar hon sig gammal, trött och gaggig, men förutom dålig hörsel tycks hon vara oförskämt alert för sin ålder. Humorn är i alla fall intakt. Gunda Thonberg har en räv bakom örat och härmar både dialekter och skämtar om sin förestående död.
– Jag var på släktträff i helgen och när vi skulle skiljas åt sa min systerdotter från Florida att hon skulle komma tillbaka nästa år också. ”Hö, hö, hö, tror du jag har tänkt att bli 104?” sa jag då, säger Gunda Thonberg.
I Sverige finns det runt 3 000 personer som är över 100 år gamla, eller cirka 0,3 promille av befolkningen. Det är tämligen ovanligt att leva så länge, ändå verkar hon inte helt förvånad över att ha passerat nålsögat.
– Vi är många som blivit gamla i min syskonskara, säger hon.
Det ligger i generna alltså. Gunda Thonberg är pratglad och har fortfarande ett öga för detaljer, samtidigt ska det ska sägas att det inte är lätt att bli gammal. För även om hon har livsgnistan finns det mycket som också sätter stopp för hennes framfart. Benen värker, så några promenader kan det inte bli frågan om. Inte heller är fingrarna flinka som förr när hon virkade och stickade. Och så är det alla vänner och släktingar som inte längre finns i livet.
– Jag kan inte göra så mycket som jag vill. Jag skulle vilja fortsätta att gå ut och gå, men det kan jag inte. Jag läste mycket och handarbetade, nu blir det mest att jag löser korsord, bläddrar i veckotidningar eller tittar på tv – gärna Bingolotto eller något skoj som man kan skratta åt, säger hon.
Gunda Thonberg är född och uppvuxen i skånska Östanå, men kom till Stockholm redan som 14-åring efter avslutad folkskola. Först som barnflicka i Solna, sedan följde jobb i parfymerifabrik och naturläkemedelsföretag. Efter att ha träffat sin man bosatte de sig med de tre barnen i Mariehäll, följt av Rinkeby. I Hässelby har hon bott sedan 1997. Numera bor hon periodvis hos sin son Åke i Sundsvall, men har inga planer på att flytta från lägenheten på Enspännargatan.
– Jag har det bra och trivs med att bo här, säger hon.

Källa: Mitt kvarter nr 2, 2026
Foto: Camilla Lindqvist